Skip to main content

Îmbătrânirea normală conduce la schimbări graduale în mai multe competențe asociate cu gândirea și memoria. De exemplu, ați putea întâmpina dificultăți în ceea ce privește concentrarea atenției și preluarea rapidă a informației. Încetinirea ritmului de procesare poate duce la o diminuare a informațiilor memorate pe termen scurt, reducând cantitatea de informații care pot fi dobândite și codificate în memoria pe termen lung.

Pierderea de memorie legată de vârstă poate reprezenta o pierdere de sine. De asemenea, afectează aspectul practic al vieții. Uitând cum să ajungeți de la casă la magazinul alimentar, cum să faceți treburile zilnice sau cum sunteți conectat cu membrii familiei, cu prietenii și cu alți oameni, poate însemna să va pierdeți capacitatea de a trăi independent. Nu este surprinzător faptul că preocupările legate de scăderea capacității de gândire și de memorie se situează printre temerile cele mai importante pe care le au oamenii pe măsură ce îmbătrânesc.

Următoarele 4 strategii pot contribui la îmbunătățirea concentrării și capacitatea de a participa la informațiile primite:

  • Când cineva vă vorbește, uitați-vă la persoana respectivă și ascultați cu atenție. Dacă ați omis ceva din ce a fost spus, rugați persoana să repete sau să vorbească mai rar.
  • Exprimați prin cuvinte proprii ce se spune pentru a vă asigura că ați înțeles și pentru a consolida informațiile. De exemplu, dacă cineva spune:  “Putem vedea filmul fie la Afi Cotroceni la ora 19:30, ori la Cinema Patria la ora 19:50”, ați putea răspunde: “Pe care îl preferați, 19:30 la Afi Cotroceni sau 19:50 la Cinema Patria?”.
  • Dacă observați că aveți tendința de a deveni distras în timpul conversațiilor, încercați să fiți în medii liniștite împreună cu oamenii. De exemplu, puteți sugera o întâlnire la cineva acasă, în loc de un restaurant zgomotos. Atunci când va întâlniți cu oameni la un restaurant, stați la o masă în aproprierea unui perete. Dacă aceștia stau cu spatele la perete, iar dumneavoastră cu fața către ei, veți fi capabil să vă concentraţi asupra lor, fără a avea atenția rătăcită către alți meseni.
  • Vă puteți îmbunănăți capacitatea de concentrare asupra unei sarcini și să excludeți distragerea atenției dacă faceți un singur lucru la un moment dat. Încercați să evitați întreruperile. De exemplu, dacă cineva vă întreabă ceva în timp ce citiți sau lucrați, întrebați persoana dacă poate aștepta până când terminați acțiunea. Nu răspundeți la telefon până nu terminați ceea ce faceți – lăsăți mesageria vocală să preia apelul.

În multe feluri, amintirile noastre constituie cine suntem. Ele compun biografiile noastre interne – poveștile pe care le spunem despre ceea ce am făcut cu viețile noastre. Ele ne spun cu cine am fost conectați, cu cine am interacționat în timpul vieții noastre și cine ne-a emoționat. Pe scurt, amintirile noastre sunt cruciale pentru esența a ceea ce suntem că ființe umane.

Concentrarea nu trebuie să fie mai complicată decât să învățați să acordați atenție la ceea ce se întâmplă în jurul vostru. Dar acest „simplu” sfat este adesea dificil de susținut într-o lume aglomerată. Încercați să depuneți efort pentru a deveni mai conștienți și puteți dobândi rezultate care să-l merite.

Problemele de memorie, momentele de confuzie sau modificările de personalitate sunt simptome care ar putea fi cauzate de tulburări sau probleme la nivelul creierului, nervilor sau coloanei vertebrale. Prin colaborarea cu un medic neurolog, puteți confirma sau infirma faptul că simptomele pe care le aveţi sunt într-adevăr prezente într-o boală ce vă poate afecta traiul în continuare. Deasemenea, neurologul vă poate sfătui ce trebuie să faceți pentru a vă îmbunătăți calitatea vieții.

 

Sursă: Harvad Health Publications

 

 

Articol publicat pe data de : 09-04-2018

Lasă un comentariu