Telefon: 0244 595 038
NOU! Recoltari analize sambata
INTRA AICI PENTRU INFORMATII SUPLIMENTARE
Cauta Medic

Antioxidantii – compusii care ne protejeaza de imbatranirea prematura

Antioxidantii – compusii care ne protejeaza de imbatranirea prematura

SFATURI MEDICALE - CLINICA MEDICALA PLOIESTI - ELIT MEDICAL

 

 

Antioxidantii – compusii care ne protejeaza de imbatranirea prematura

 

 

Stresul oxidativ reprezinta un dezechilibru al mecanismelor complexe de oxido-reducere de la nivel celular care contribuie la moartea celulara.

 

Antioxidantii sunt agenti care previn stresul oxidativ, neutralizand radicalii liberi ce sunt responsabili de imbatranirea prematura si au rol in aparitia bolilor cardiovasculare, a cancerelor, bolii Alzheimer, degenerarii maculare, cataractei.

 

O parte dintre antioxidanti sunt produsi in mod natural in corp, in timp ce altii provin din dieta. Cei mai frecventi dintre antioxidantii alimentari sunt beta-carotenul si alti carotenoizi inruditi (multi cu activitate de vitamina A), diverse forme de vitamina E, vitamina C.

 

Beta-carotenul, un precursor al vitaminei A, este unul dintre cei mai puternici antioxidanti proveniti din alimentatie. Acesta se gaseste in vegetale verzi precum spanac, salata verde, varza, broccoli, vegetale galbene si portocalii precum lamai, portocale, grepfrut, piersici, caise, mango, morcovi.

 

Vitamina E este formata din tocoferoli si tocotrienoli. Tocoferolii protejeaza membranele celulelor de oxidare. Tocotrienolii sunt antioxidanti mai puternici decat tocoferolii, insa acestia se asimileaza greu si sunt eliminati rapid din organism. Datorită absorbtiei foarte bune de la nivel tegumentar, sunt folositi in produse de ingrijire a pielii.

 

Vitamina E se gaseste mai ales in uleiuri vegetale (ulei de germeni de grau, floarea-soarelui, rapita, sofranel, porumb, soia), seminte, nuci, migdale, alune, alune de padure, cereale integrale, vegetale frunzoase.

 

Vitamina C – prezinta rol antioxidant prin neutralizarea radicalilor liberi de oxigen si a proteazelor. Se gaseste in cantitati mari in fructele proaspete (mai ales citrice), ardei gras, broccoli, legume verzi frunzoase.

 

Alti compusi cu rol antioxidant sunt reprezentati de seleniu (carne, oua, oleaginoase), zinc (carne, peste, organe, galbenus de ou), licopen (rosii, pepene verde, papaya), luteina (spanac, sfecla, andive), coenzima Q10 (peste gras, vita, pui, seminte si nuci, uleiuri vegetale) si polifenoli (cafea, ceai verde, resveratrolul din coaja strugurilor, coacaze).

 

Astfel, fructele si legumele sunt surse importante de antioxidanti – vitamine C, E, carotenoizi, polifenoli, minerale si sunt extrem de valoroase in alimentatia unei persoane.

 

Atentie, suplimentarea dietei cu vitamine si alte produse din comert nu este necesara si recomandata pentru majoritatea adultilor. Este de dorit ca sursa acestor compusi sa fie o dieta sanatoasa, echilibrata, bogata in fructe, legume, cereale integrale, din surse cat mai variate.

 

 

Sursa text: Dr. Spanu Irina – Medic specialist diabet zaharat, nutritie si boli metabolice

 

 

Articol publicat la data de: 17-04-2019