Skip to main content

Aveți mare grijă cât timp vă lăsați copiii în fața televizoarelor,
tabletelor ori telefoanelor inteligente.

 

Excesul de tehnologie la vârste foarte mici poate duce la tulburări din spectrul autist, spun medicii psihiatri. Jocurile pe telefon sau tabletă, desenele animate par inofensive, dar pot avea efecte grave pentru copiii dumneavoastră, mai ales dacă sunt mai mici de doi ani. Cei care petrec astfel mai mult de patru ore pe zi pot dezvolta o formă nouă de autism… virtual. În ultimii 5 ani specialiștii (medici neuropsihiatri, pediatri, medici de familie, psihologi) au identificat o nouă formă de autism: “AUTISMUL VIRTUAL”. Fetele sunt mai puțin afectate, iar dintre cazurile identificate 80% erau băieți. Specialiștii spun că în primii doi ani, copiii ar trebui să stea mai mult afară, în natură și să comunice cât mai des cu adulții. Când părinții determină nefolosirea acestor ecrane timp de câteva luni, simptomele copilului dispar.

 

Noi studii clinice au constatat că mulți copii mici care petrec prea mult timp în fața ecranelor – au simptome etichetate ca „autism”, precum:

  • Nu arată cu degetul. Copilul dvs. nu arată cu degetul atunci când cere ceva sau vrea să atragă atenția asupra unui lucru;
  • Nu răspund la nume. Atunci când este strigat pe nume, copilul nu răspunde. Pare a fi distras sau neatent. De fapt nu realizează că este apelat;
  • Nu înțeleg limbajul simplu. Copilul are dificultăți mari în a înțelege cuvinte simple;
  • Nu au joc simbolic. Copilul este apatic și nu reacționează la stimuli;
  • Nu au contact vizual.

Un studiu făcut de Centrul pentru Copii cu Autism din România arată că în cazul a 90% dintre copiii de 2-3 ani, care sunt diagnosticați cu o formă de autism, factorul declanșator este vizionarea excesivă a programelor TV sau a altor forme de realitate virtuală. “Dacă aparent 5 ore pe zi de vizionare ar trebui “să nu fie” un fapt îngrijorător, în cazul copiilor și mai ales al copiilor mici de 0-2 ani, consumul TV este foarte dăunător, ajungându-se în marea majoritate a cazurilor în care cei mici au fost lăsați în medie peste 5 ore/zi în fața mediilor virtuale, la diagnostice de întârziere în dezvoltarea psiho-motrică, întârziere în apariția și dezvoltarea limbajului, tulburare de opoziție și/sau comportament, și, mai grav, de ADHD sau chiar de autism” – Marius Zamfir, psiholog și coordonator Centru pentru Copii cu Autism.

România a înregistrat o creștere uluitoare a autismului în rândul tinerilor din spitalele pentru copii. Cauza a fost necunoscută, astfel încât un psihiatru a căutat în activitatea de înregistrare a unui spital pe toți pacienții admiși. În aceste înregistrări, el a găsit o tendință puternică: copiii care prezintă autism petrec patru sau mai multe ore pe zi uitându-se la un tip de ecran: televizor, calculator, tabletă sau telefon.

Un studiu britanic a scos la iveală faptul că tinerii petrec mai mult timp în fața televizorului decât pe băncile școlii – mai multe cazuri de obezitate, diabet, deficit de atenție și tulburări de comportament. Studiul a luat în considerare copiii din Marea Britanie, Canada și SUA. Copiii englezilor își petrec șase ore pe zi scrutând diferite ecrane (televizorul în principal), iar cei din Canada și SUA îi depășesc, ajungând la aproape opt ore. Cifre îngrijorătoare, la care se adaugă faptul că părinții, în general, nu stabilesc nicio regulă în privința timpului petrecut în fața televizorului.

Astfel, studiile internaționale recomandă: accesul la tehnologiile și dispozitivele multimedia pentru copii între 0-2 ani TREBUIE restricționat complet, pentru copii între 3-5 ani TREBUIE să fie limitat la maxim o oră pe zi, iar pentru cei între 6-12 ani la maxim 2 ore pe zi. După câteva luni de terapie, recuperarea este totală. Autismul virtual ramane o amintire urâtă și… o lecție de viață.

 

Ce se întâmplă? Ce se află în spatele creșterii exponențiale a diagnosticului de autism? Eliminarea ecranelor electronice din viața a cel putin unor copii mici scade riscul de autism sau chiar își reduce simptomele după ce au fost diagnosticați?

Într-adevăr, ecranele sunt atât de atrăgătoare încât este dificil pentru copil să se întoarcă la altceva. Pe scurt, el devine distras de ecran și dependent. Ecranul izolează, de asemenea, copilul de interacțiunile umane care sunt necesare pentru abilitățile de comunicare și dezvoltarea limbajului. Și mai rău, zgomotul și lumina de pe ecrane – chiar și desene animate – pot genera emoții dureroase pe care copilul nu le poate face față. Aceste sentimente pot duce la un comportament violent și agresiv la un copil mic.

Creșterea explozivă a autismului afectează copiii din toate țările dezvoltate. Din perspectiva autismului virtual, este logic ca țările care nu au experimentat revoluția digitală să nu fi experimentat creșteri exponențiale în diagnosticul autismului, deoarece copiii lor nu petrec timp în fața ecranelor. În urma unui studiu s-a observat că după ce pacienții „autiști” au petrecut o lună în Africa, fără ecrane, s-au întors fără simptome.

Dacă ecranele sunt îndepărtate de la unii copii cu diagnostic de autism, dezvoltarea creierului copilului poate reveni la normal. Începe să se joace ca niciodată. Se întoarce la o dezvoltare normală. Pe baza studiilor mici, nu putem concluziona că acest lucru este valabil pentru fiecare copil. Dar pe baza numărului crescut de studii de cazuri clinice, este cu siguranță adevărat pentru unii copii. Deși oamenii de știință nu au găsit o legătură genetică pentru autism, unii copii pot fi predispuși să dezvolte simptome de autism.

În mod evident, eliminarea ecranelor din viața unui copil mic nu este o sarcină ușoară pentru părinți. Unii părinți au spus că nu pot ține televizorul oprit seara, deoarece le place să urmărească programele lor preferate, acesta fiind un mod în care se relaxează după ce vin acasă de la serviciu. Acestor părinți le-a fost sugerat să înregistreze emisiunile pe care le doresc și să le vadă după ce copiii au adormit. Este posibil ca părinții să aibă nevoie de sprijin pentru această schimbare a stilului de viață. În unele cazuri, ei ar putea avea nevoie de sprijin de la un terapeut sau un asistent social care are cunoștințe în dezvoltarea copilului. Dar când părinții fac schimbările necesare și petrec mai mult timp cu copilul lor în joc interactiv, efectele pot fi uimitor de benefice. Acest lucru este valabil pentru orice copil. Și dacă un copil este expus riscului de autism sau a fost deja diagnosticat, există și mai multă motivație ca părinții să încerce eliminarea ecranului timp de o luna pentru a vedea dacă absența timpului de pe ecran produce rezultate.

Importanța activităților fizice la copii

 

Activitățile fizice au un mare impact în dezvoltarea emoțională a copilului. Chiar dacă principalul rol al sportului în viața copilului este de a-l ajuta să crească mare, puternic și sănătos din punct de vedere fizic, există și o serie de beneficii mintale sau psihologice deloc de neglijat pentru el. Sănătatea emoțională este la fel de importantă pentru dezvoltarea copilului precum cea fizică și poate fi stimulată din plin de mișcare. Cu ajutorul sportului copilul crește împlinit fizic, psihic și emoțional.

Iată câteva beneficii ale sportului: combate stresul și depresia, stimulează buna dispoziție, stimulează interacțiunile, îmbunătățește imaginea de sine, îmbunătățește performanțele academice.

Cu ajutorul sportului copiii vor învăța să fie răbdători cu ceilalți și să își aștepte rândul, să fie responsabili, să aibă respect pentru ceilalți, că fiecare are rolul lui într-o echipă și că fiecare om contează, să fie ascultători, să îndeplinească sarcinile pe care le primesc de la un adult, să se descurce în situații neprevăzute și să se adapteze mai ușor. Și nu în ultimul rând, își vor face foarte mulți prieteni, de aceeași vârstă cu ei și cu pasiuni și interese asemănătoare.

Copilul trebuie încurajat să facă sport, mișcare în aer liber, plimbări cu bicicleta, sau înscris la unul dintre sporturile lui preferate, dar niciodată să fie obligat să facă ceva ce nu îi face plăcere.

Importanța analizelor medicale la copii

 

Majoritatea părinților preferă să efectueze analize medicale copiilor doar în caz de urgență, când este o boala asociată, deoarece disconfortul fizic și psihic resimțit de copil în momentul recoltării este considerat, pe nedrept, inutil. Este indicat să efectuați periodic copiilor analize medicale, cel puțin o dată pe an în mod voluntar, în scop profilactic deoarece există o multitudine de probleme pe care cei mici le pot prezenta fiind asimptomatici (lipsesc simptomele). În plus, colectivitatea îi expune pe cei mici la o serie de microbi, în special la paraziți care nu pot fi detectați cu ochiul liber. Curiozitatea cu privire la starea reală de sănătate a copilului nu trebuie privită drept ipohondrie, ci precauție, fiind vorba de o serie de deficiențe în dezvoltare care nu pot fi evidențiate decât prin analize de laborator, cum sunt lipsa de calciu sau cea de fier. Analizele pot viza fie sângele, fie diverse secreții ale organismului (mucus, salivă, urină, materii fecale).

Rețineți faptul că analizele medicale, indiferent de natura lor, se efectuează la solicitarea medicului (pediatru/de familie, din ambulatoriu sau în spital), existând însă și analize solicitate de instituțiile de învățământ (creșă, grădiniță, scoală) înainte de începerea anului școlar sau după o perioadă lungă de absență. Prin urmare, chiar pentru o relevanță sporită, este indicat să consultați medicul înainte de a le efectua deoarece acesta vă poate indica și ulterior explica analizele necesare, respectiv valorile înregistrate.

Surse: Madinamerica.com, Camelia-Antal.ro, Stop Autism Virtual, IStock
Articol publicat la data de : 29-05-2018

Lasă un comentariu

CHESTIONAR COVID 19